Իրանի և Միացյալ Նահանգների միջև բանակցությունների հինգերորդ փուլի ավարտից հետո Իրանի գլխավոր բանակցող, արտգործնախարար Աբբա Արաղչին հայտարարել է, որ «դա բանակցությունների ամենապրոֆեսիոնալ փուլերից մեկն էր»։ «Մենք անսասան ենք մեր դիրքորոշումներում։ Ամերիկյան կողմն այժմ հստակ պատկերացում ունի Իրանի դիրքորոշման վերաբերյալ»,- շեշտել է նա։               
 

«ՀԱՅԱՍՏԱՆԸ ԵՎՍ ԱԴՐԲԵՋԱՆԱՀԱՅԵՐԻ ԻՐԱՎՈՒՆՔՆԵՐԻ ՍԱՀՄԱՆԱՓԱԿՄԱՆ ՄԱՍՆԱԿԻՑՆ Է»

«ՀԱՅԱՍՏԱՆԸ ԵՎՍ ԱԴՐԲԵՋԱՆԱՀԱՅԵՐԻ ԻՐԱՎՈՒՆՔՆԵՐԻ ՍԱՀՄԱՆԱՓԱԿՄԱՆ ՄԱՍՆԱԿԻՑՆ Է»
19.07.2011 | 00:00

Ադրբեջանահայությունը կարո՞ղ է պաշտպանել սեփական իրավունքները` հանդես գալով իբրև իրավական ինքնուրույն սուբյեկտ, թե՞ դատապարտված է կախյալ մնալու պետական կամ միջազգային ատյանների քմահաճույքներից` պատանդ դառնալով այս կամ այն ուժի ձեռքին:
Այս և այլ հարցերի շուրջ է մեր զրույցը միջազգային իրավունքի մասնագետ, ադրբեջանահայերի համագումարի կազմկոմիտեի խորհրդատու ԱՆԴՐԻԱՍ ՂՈՒԿԱՍՅԱՆԻ հետ:

-Նախ ճշտենք` ադրբեջանահայեր, Արևմտյան Մերձկասպիի հայեր, Արևելյան Անդրկովկասի հայե՞ր, թե՞ նախկին Խորհրդային Ադրբեջանի տարածքում բնակվող հայեր. ո՞րն է այն ճշգրիտ անվանումը, որն իրավական, պատմական ու քաղաքական տեսանկյունից հստակ կբնորոշի իրավական սուբյեկտին` այդ տարածքների բնիկ, պետականաստեղծ հայ ժողովրդին, որը Բաքվի քաղաքականության հետևանքով դարձավ փախստական:
-Իրավական տեսակետից շատ կարևոր է տալ քաղաքացիաիրավական սուբյեկտի ճշգրիտ սահմանումը, որպեսզի պարզ ու հասկանալի լինի, թե ովքեր են տվյալ կառույցի մեջ մտնող մարդիկ: Օրինակ, «Արևմտյան Մերձկասպիի հայեր» անվանումը նպատակ ունի շրջանցելու «Ադրբեջան» անունը, դա հասկանալի է, բայց իրավական տեսանկյունից ես կողմ եմ Խորհրդային Ադրբեջանի հայեր անվանմանը: Սրանով մենք հստակ սահմանում եք, որ այդ սուբյեկտի մեջ մտնում են այն բոլոր հայերը, ովքեր եղել են ԽՍՀՄ քաղաքացի, այսինքն` ունեցել են քաղաքացիաիրավական կապ Խորհրդային Ադրբեջանի հետ: Նրանք այն մարդիկ են, ովքեր Խորհրդային Ադրբեջանի իշխանությունների կողմից ենթարկվել են ռասայական խտրականության, հետևաբար ունեն միջազգային օրենքներով ճանաչված անվիճելի իրավունքներ և իրավասու են միջազգային ատյաններում պայքարելու իրենց ոտնահարված իրավունքների վերականգնման համար:
-Բայց Ադրբեջանը հայտարարում է, թե իրավահաջորդը չէ Խորհրդային Ադրբեջանի, հետևաբար, պատասխանատուն չէ հայության դեմ իրականացված ջարդերի:
-Այդ հայտարարությունը իրավական տեսակետից ոչ մի արժեք չունի, այն Ադրբեջանի քաղաքական միֆն է, քանի որ Ադրբեջանի Հանրապետությունը միջազգայնորեն ճանաչվել է որպես Խորհրդային Ադրբեջանի իրավահաջորդ: Պարզապես, Ադրբեջանի նման պահվածքը հերթական անգամ փաստում է այդ երկրի կողմից իրականացվող քաղաքական գծի մասին. զրկել հազարավոր հայ փախստականների իրենց իրավունքները պաշտպանելու հնարավորությունից: Որպեսզի ադրբեջանական ծրագիրն իրականություն չդառնա, Խորհրդային Ադրբեջանի հայերի իրավական պահանջների թղթապանակը պետք է հիմնվի հանգուցային դրույթների վրա: Առաջին` Խորհրդային Ադրբեջանի հայերն այդ երկրի իշխանությունների իրականացրած խտրականության զանգվածային զոհերն են: Կան դա հաստատող անվիճելի փաստեր` 1988-1990-ի ջարդերը: Ընդ որում, հայերի նկատմամբ Ադրբեջանում խտրական վերաբերմունք է դրսևորվել նաև 88-ից առաջ. կան կոնկրետ ապացույցներ, պահպանված են այն պետական որոշումները, որոնք հաստատում են, որ Ադր. ԽՍՀ իշխանությունները ոտնահարել են հայության իրավունքները, ամեն ինչ արել հայաբնակ շրջանների ժողովրդագրական պատկերը փոխելու համար:
-Երկու տասնամյակ շարունակ խոսում ենք այն մասին, որ Ադրբեջանը չի փոխհատուցել հայերին պատճառած բարոյական, ֆիզիկական վնասը: Չնայած լուրջ փաստերի առկայությանը` առայսօր ոչ մի աշխատանք չի արվել դրանք հավաքելու, իրավական հարթության մեջ Խորհրդային Ադրբեջանի հայության իրավունքների պաշտպանությունն իրականացնելու ուղղությամբ:
-Ցանկացած սուբյեկտ, որի իրավունքները ոտնահարված են, կարող է հանդես գալ իր իրավունքների վերականգնման պահանջով, իսկ թե ինչու դա չի արվել Խորհրդային Ադրբեջանի հայերի դեպքում, կարծում եմ` պատճառը քաղաքական խոչընդոտներն են` արցախյան հակամարտության կարգավորման երկու բաղադրիչները. առաջին` Հայաստանը հրաժարվել է ԼՂԻՄ-ի տարածքից դուրս հայաբնակ շրջանների հայ բնակչության իրավունքների պաշտպանությունից, երկրորդ` առայսօր ՀՀ-ն չի ճանաչել ԼՂՀ-ի անկախությունը: Հայաստանի քաղաքական նպատակը ոչ թե Ադրբեջանում խտրականության ենթարկված հայերի իրավունքների պաշտպանությունն է, այլ նրանց ինտեգրումը ՀՀ հասարակությանը: Ահա թե որն է Հայաստանի իշխանությունը համարում իր միջազգային ու ազգային պարտականությունը: Փաստորեն, նաև Հայաստանն է ադրբեջանահայերի իրավունքների սահմանափակման մասնակիցը: Ոչ մի միջազգային ատյանում Հայաստանը չի բարձրաձայնում Խորհրդային Ադրբեջանի հայերի իրավունքների ոտնահարման մասին: Ի դեպ, ՀՀ-ն նույն քաղաքականությունն է վարում նաև Վրաստանի հայերի նկատմամբ: Հայաստանի երրորդ Հանրապետությունն այսօր չի պաշտպանում իր հայրենակիցների իրավունքները: Մինչդեռ 1991-ին ՀՀ-ն ընդունել է նախագահի մասին օրենք, որի 8-րդ հոդվածի 14-րդ կետում գրված է` ՀՀ նախագահն ունի պարտավորություն պաշտպանելու ոչ միայն ՀՀ քաղաքացիների, այլև ՀՀ սահմաններից դուրս բնակվող հայության միջազգայնորեն ճանաչված իրավունքները: Այսինքն, ՀՀ նախագահը պարտավոր է հետամուտ լինել ու պաշտպանել Խորհրդային Ադրբեջանի, Վրաստանի հայության իրավունքները: Մինչդեռ Հայաստանը դրսևորում է անհասկանալի անգործություն: Ավելին, ճանաչելով Ադրբեջանի անկախությունը Խորհրդային Ադրբեջանի սահմաններում, Հայաստանը զենք տվեց Ադրբեջանի խտրականություն քաղաքականություն իրականացրած կառավարության ձեռքը, վերջինս հնարավորություն ստացավ ուժ գործադրելու իր իրավասության տակ ապրող հայ քաղաքացիների դեմ. 90-ին Շուշիում տեղադրեց «Գրադ» կայանք ու սկսեց ռմբակոծել Ստեփանակերտը, և մինչ օրս Միջազգային դատարանում չի քննարկվել այս հարցը` ովքե՞ր էին Շուշիի կայանից գնդակոծում Ստեփանակերտի խաղաղ բնակչությանը: Իսկ եթե խտրականություն իրականացրած երկիրը չի պատժվում, ինչպե՞ս կարելի է խոսել տարածաշրջանում ժողովուրդների համերաշխության մասին: Այսօր Ադրբեջանը հարց է բարձրացնում հայերին Ադրբեջանի հասարակությանն ինտեգրելու մասին. ինչպե՞ս, եթե դեռ չի պատժվել այդ ժողովրդի դեմ իրականացրած ջարդերի դիմաց:
-Խորհրդային Ադրբեջանի հայությունն այսօր խիստ վրդովված է. նրանք հայտարարում են, որ այլևս չեն սպասելու, թե պետությունը երբ կբարեհաճի պաշտպանել իրենց իրավունքները, և կազմավորվելով որպես իրավական ինքնուրույն սուբյեկտ, կպաշտպանեն սեփական իրավունքները: Դա հնարավո՞ր է:
-Միասնական սուբյեկտ ձևավորելու համար ոչ ոք չի կարող նրանց զրկել այդ իրավունքից: Հարցն այն է, թե Խորհրդային Ադրբեջանի հայերը, միավորվելով որպես խումբ, արդյո՞ք ձեռք են բերում կոլեկտիվ իրավունքներ: Այո: Այդ հարցին պատասխանել է Միջազգային դատարանը` Կոսովոյի պարագայում: Մարդկանց այն խումբը, որը միտումնավոր ենթարկվել է զանգվածային խտրականության, ինքնըստինքյան ձևավորում է այն սուբյեկտը, որը պետք է հանդես գա իր իրավունքների պաշտպանության դիրքերից: Մարդկանց հոծ խմբերի նկատմամբ իրականացված զանգվածային բռնությունը նրանց դարձնում է կոլեկտիվ իրավունքի սուբյեկտ:
-Խորհրդային Ադրբեջանի հայերի նոր ձևավորվող միությունը կարո՞ղ է դառնալ այդ իրավական սուբյեկտը:
-Այո, և դա մեր նպատակն է: Բայց մինչ այդ դեռ շատ աշխատանք կա: Ամենից կարևորը նպատակի հստակեցումն է ու համապատասխան կամքի դրսևորումը: Այս պահին խիստ որոշիչ է լիդեր-ղեկավարների կազմի ձևավորումը: Ադրբեջանահայ փախստականները, որոնք ամենից շատ խաբված և որպես խաղաքարտ օգտագործված խավն են, ունեն մեծ անվստահություն թե՛ մեկմեկու, թե՛ պետության հանդեպ: Ստեղծվող կառույցը կգործի արդյունավետ, եթե ղեկավար կազմում ընդգրկված լինեն վստահություն ներշնչող հեղինակավոր անձինք: Որպեսզի իրավասու լինենք ներկայացնելու Խորհրդային Ադրբեջանի հայության շահերը, հարկավոր է նախ համախմբել ու միության մեջ ներգրավել առավել մեծ թվով ադրբեջանահայերի: Հարկ է ստեղծել այն մարմինը, որը լիազորված կլինի ներկայացնելու այդ սուբյեկտը: Իսկ այդ լիազորությունը պետք է ամուր լինի փաստային հիմքերով, որպեսզի հակառակորդն անկարող լինի շահարկելու այն: Այսինքն, լուրջ աշխատանք կա անելու:
-Ադրբեջանահայերը վերջերս հայտարարեցին` մենք պահանջատեր ենք մեր հայրենիքի՝ Ադրբեջանի, նրա բնական ռեսուրսների նկատմամբ, որտեղ ծնվել և մեծացել ենք: Որպես պետականաստեղծ, բնիկ ժողովուրդ, հայությունն ի՞նչ իրավունքներ ունի Ադրբեջանի նկատմամբ` թե՛ ռեսուրսներից օգտվելու, թե՛ իր մշակութային արժեքներին տեր կանգնելու տեսանկյունից:
-Յուրաքանչյուր ժողովուրդ իր երկրի ընդերքի ու ռեսուրսների կոլեկտիվ սեփականատերն է: Ադրբեջանահայերը Խորհրդային Ադրբեջանի քաղաքացիներն են, ուրեմն ոչ ոք չի կարող նրանց զրկել այդ ռեսուրսներից օգտվելու իրավունքից: Քսան տարում Ադրբեջանն իր ռեսուրսների օգտագործումից ստացել է հսկայական եկամուտներ, խորհրդային ադրբեջանահայերն իրավասու են այդ արդյունքից իրենց բաժինը պահանջելու: Օրինակ, կարելի է հաշվել Ադրբեջանի 20 տարվա ՀՆԱ-ն և այդ երկրի իշխանությունների առաջ դնել հայ փախստականների հանդեպ իր նյութական պարտավորությունները կատարելու հստակ պահանջ: Վերջապես, ադրբեջանահայությունը Բաքվի քաղաքականության զոհն է, և կա այն իրավական դաշտը, ուր մենք կարող ենք ներկայացնել մեր պահանջները:
-Իսկ եթե Ադրբեջանը հրաժարվի՞ իր պարտականությունների կատարումից։
-Կհրաժարվի կամավոր կատարելուց, կգործի հարկադիր կատարման մեխանիզմը. Ադրբեջանն արտասահմանյան բանկերում ունի հսկայական գումարներ, որոնց վրա դատարանը կարող է կալանք դնել: Այնպես որ, ճանապարհներ կան, ու գործընթացն անհույս չէ:
-Մարդու իրավունքներից ճամարտակող միջազգային հանրության կողմից ոճրագործները շարունակում են մնալ չդատապարտված, իսկ զոհերը` անտեսված: ՄԱԿ-ի և փախստականների հարցերով զբաղվող միջազգային կառույցները մինչ օրս լուրջ և համակողմանի հետաքննության չեն ենթարկել հայ փախստականների նկատմամբ իրականացված հանցագործությունների փաստերն ու հանգամանքները: Ակնհայտ է, որ նրանք աչք են փակում խնդրի առաջ:
-Իհարկե, Խորհրդային Ադրբեջանի հայերի իրավունքներն անտեսված են նաև միջազգային կազմակերպությունների կողմից, բայց ես խնդիրն այլ կերպ կմեկնաբանեմ: Հայ ժողովրդի շահերի պաշտպանը Հայաստանի Հանրապետությունն է, բայց արդյո՞ք Հայաստանը բավարար չափով հանդես է գալիս իր ժողովրդի տարբեր հատվածների` Արևմտյան Հայաստանի հայերի, ջավախահայության, ադրբեջանահայության իրավունքների պաշտպանության դիրքերից: Ցավոք` ոչ: Հայաստանը, որպես միջազգային հարաբերությունների մասնակից, շատ պասիվ դիրքում է, նույնիսկ հարց է առաջանում` մեր մասնակցությունը միջազգային ընտանիքում ի՞նչ դեր ունի: Քսան տարում բազմաթիվ իրավական նորմեր են ձևավորվել, կա՞ մի միջազգային կոնվենցիա, որին ՀՀ-ն մեկ տողով, մեկ բառով մասնակցություն ցուցաբերած լինի, բացի այն, որ Ռուսաստանի հրահանգով կողմ կամ դեմ է քվեարկել: 2007-ին ՄԱԿ-ն ընդունեց «Բնիկ ժողովուրդների մասին» հռչակագիրը. ՀՀ-ն որևէ քայլ անո՞ւմ է այդ հռչակագրից օգուտ քաղելու համար: Ո՛չ: Բայց չէ՞ որ Հայաստանը պարտավոր է նպաստելու հայության իրավունքների վերականգնմանը: Հակառակ դեպքում աղավաղվում է անկախության արժեքը: Քսան տարի չենք կարողացել ՄԱԿ-ի օրակարգ մտցնել ԼՂՀ ժողովրդի ոտնահարված ինքնորոշման իրավունքի հարցը, իսկ Ադրբեջանը կարողացավ և օրակարգում ունի «Ադրբեջանի գրավյալ տարածքների իրավիճակի մասին» հարցը: Բա ո՞ւր մնաց մեր արժանապատվությունը: Իսկ գիտե՞ք ինչու չենք անում. որովհետև այդ դեպքում կփլվի Մինսկի խմբի բանակցային գործընթացը, որն այլ բան չէ, քան առևտուր. ուրեմն մենք զբաղված ենք առևտրով:
-Եվ մի վերջին հարց. ինչպիսի՞ն են Ադրբեջանահայերի համագումարի և իշխանությունների փոխհարաբերությունները, կա՞ համագործակցություն:
-Պետությունը մեզ դեռ չի նկատում: Այս պահին մեր գործողություններում վտանգ չի տեսնում, քանի որ զանգվածային չեն, ու կառույցն էլ դեռ բավարար ինքնուրույն չէ: Իհարկե, իշխանությունն ունի լծակներ ցանկացած նախաձեռնություն հեղինակազրկելու, երկրորդ պլան մղելու կամ ուղղորդելու: Արդեն հասցրել են գործընթացը պիտակավորել: Իրականում իշխանության համար այս գործընթացն ընդունելի չէ, քանի որ ունի այլ պարտավորություն, ինչպես ասացի` շեղել ադրբեջանահայերին իրենց իրավունքների համար պայքարից ու ինտեգրել ՀՀ հասարակությանը, կամ էլ նպաստել Հայաստանից հեռանալուն: Կա թյուր կարծիք, թե ադրբեջանահայության համախմբումը վտանգում է ղարաբաղյան բանակցային գործընթացը, ուրեմն գլխացավանքից ազատվել է պետք: Այդ իմաստով մեր թիվ մեկ հակառակորդը կարող են լինել ՀՀ իշխանությունները: Այդ դեպքում հակադրությունն անխուսափելի կլինի:

Հարցազրույցը` Արմինե ՍԻՄՈՆՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 1314

Մեկնաբանություններ